måndag 6 augusti 2012

Becothings matset för barn

Jag skrev tidigare om att hitta en giftfri servis till barn. Då undrade jag varför det inte fanns att hitta några pipmuggar i återvänt- eller naturmaterial.
När den värsta hajpen lagt sig blev den ändå så att vi köpte vanliga barnmatsskedar och hade maten i små ikea-tallrikar vi hade sen innan. Inte för att jag inte hade velat ha helt "snälla" saker, men man får ju ta alla aspekter i beaktande. Känns det ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att flyga hit en tallrik av majsstärkelse när vi faktiskt redan har tallrikar? Överlag jobbar vi mer och mer på att inte köpa så mycket saker, och det vi köper ska vara genomtänkt. Behöver vi verkligen det här, eller vill vi bara ha ha det för sakens skull? Finns det alternativ, begagnat, kan man låna det? Osv.
Men ibland dyker det upp något som man spanat på ett tag eller nåt man verkligen vill ha. Matsetet från Becothings är en sån sak. Jag gillar idén och designen och färgerna, men att det var en "vanlig" mugg med kändes onödigt. Det tar ju lång tid innan det är dags för det, trodde jag. Men nu är det så att Felix inte fattar hur man gör med pipmugg, däremot dricker han (förhållandevis) bra ur ett vanligt glas eller mugg, så när jag såg setet på Baby Vintage för 149 kr så norpade jag det direkt.
Materialet, som är gjort av plantfiber, känns lite grovt och matt, men det är nog bara bra för det är inte sådär halt som plast är. Muggen är oval och liksom skålad upptill, och alldeles lagom liten. Formen gör att den är lätt att hålla för små händer, och lätt att dricka ur. Än så länge är det vi som håller mugg eller glas när han ska dricka, men han får öva på att hålla när dom är tomma. Han är ju trots allt inte så gammal än och fattar ju inte att vissa saker är leksaker och andra är bruksaker, så allt gnags såklart på och kastas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...